bigi pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renate Knapen - WaarBenJij.nu bigi pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renate Knapen - WaarBenJij.nu

bigi pan

Blijf op de hoogte en volg Renate

07 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hee luitjes!!
Hierbij weer een verslag vanuit het warme Suriname.
Afgelopen weekend zijn we een paar dagen naar Bigi Pan geweest. Dit is een natuurgebied vlak bij Nickerie. We zouden samen gaan met de 3 andere Nederlandse stagiaires uit het ziekenhuis: Esther, Laurien en Fleur. Ze studeren ook verpleegkunde alleen dan in de buurt van Zwolle.
Vrijdag werden we rond 17.00 uur opgehaald door de eigenaar van Albatros tours. Daarna reden we door naar de andere 3 meiden. We moesten ongeveer 10 minuten rijden met de auto toen we aankwamen bij de Nickerie rivier. Hier stapte we in een bootje waarmee we ongeveer 8-10 km moesten varen. Dit duurde ongeveer 30-45 minuten Onderweg zagen we al verschillende soorten vogels. Hier staat Bigi Pan o.a. bekend om.
Na dus ongeveer een half uur kwamen we aan bij een groot meer: Bigi Pan. Bigi Pan betekend letterlijk “Grote pan”. Het meer is omringt door bos/mangrove. Het meer is overal ongeveer 80 cm diep dus dit valt heel erg mee.
Midden in het meer stonden een paar huisjes/hutjes op palen in het water. Op het eerste gezicht ziet het er allemaal erg oud en “versleten uit”. Eenmaal aangekomen bij ons hutje maakte we meteen kennis met de vrouw van de eigenaar: Gerda. Met haar hadden we al telefonisch contact gehad met het reserveren. We werden direct hartelijk ontvangen met wat te drinken en maakte ook meteen kennis met de 2 zonen van Gerda. Zij werken veel mee met tripjes en zo.

Het hutje was wat primitief maar dit zorgde juist ook wel voor een knusse sfeer. Zo was er geen douche aanwezig. Wel kon je jezelf afspoelen met regenwater wat wordt opgevangen in een grote bak. Koken deed Gerda op vuur en waren er geen bedden aanwezig. We wisten wel dat we in hangmatten moesten slapen dus ik, Anne en Renate hadden onze eigen hangmat meegenomen. Deze werden opgehangen door Sergio, een zoon van Gerda. We sliepen eigenlijk gewoon buiten. We hadden een golfplaten dak boven ons en dat was het eigenlijk. Het waait daar dus trouwens de hele tijd. Dit is wel erg lekker want het is dan niet zo heel heet maar het is ook best gevaarlijk. Je verbrand dus heel snel. Een aantal van ons hebben dit wel gemerkt waaronder ik.

Na het uitpakken van onze spullen nam Sergio ons mee om te gaan zwemmen in het meer. Hiervoor moesten we eerst een stukje gaan varen. We hoefden eigenlijk het water al niet meer in want voordat we bij de zwem plek aankwamen waren we al doorweekt. Eenmaal aangekomen bij de goede plek konden we het water in. Toen we in het water sprongen was de eerste gedachten: Gatver!!! Het was trouwens niet alleen een gedachten maar we riepen het ook. Op de bodem voelden we een vieze drab. Dit bleek gewoon modder/klei te zijn maar het voelde wel heel erg vies in het begin. Het water was wel lekker warm. Toen we de modder hadden gevonden leidde dit al gauw tot een moddergevecht. Van de klei konden we lekker een maskertje maken en op de foto’s zie je het resultaat.
Na het zwemmen gingen we terug naar het hutje. De modder was trouwens nog best hardnekkig want zelf na het afspoelen met regenwater vonden we nog overal modder terug. Van het zoute water plakte ook alles en leek je haar net stro. We keken nu al uit naar een douche en crèmespoeling.
Rond 8u gingen we eten. En zoals jullie misschien al hoorde is het eten hier in Suriname erg lekker! Gerda kan heerlijk koken. Maar wat ze hier ook goed kunnen is teveel koken.
Na het eten hebben we niet heel veel meer gedaan. Iedereen was redelijk moe. Behalve Anne en ik. wij hebben nog even iedereen met ons irritante gedrag wakker gehouden

We hadden ons al voorbereid op een koudere nacht omdat we op het water waren en omdat het altijd wel waait. Voordat we in onze hangmatten doken trokken we (of ja, ik in ieder geval) een hemdje, vestje, trui, lange broek en sokken aan en kroop ik onder een dekentje. Koud zou ik het in ieder geval niet krijgen. Een hangmat ligt best lekker op het feit na dat Anne mij iedere keer per ongeluk beukte als ze om draaide (wat ze heel de nacht heeft zitten doen) Ik had redelijk goed geslapen ondanks dat Anne. Maar ach, hoe vaak slaap je een hele nacht in een hangmat?
Nadat we een beetje wakker waren gingen we lekker ontbijten. Daarna hebben we wat rondgehangen in het hutje, hebben we lekker in de zon gelegen, konden we kajakken, en hebben we krabben gevangen. We zouden die avond zelf gevangen krab gaan eten. Maar het leek even of we geen eten zouden hebben omdat Anne en ik niet het talent hadden voor krabben vangen. Maar na een tijdje oefenen ging het ons redelijk af.

Rond half 1 gingen we lekker eten. Ook in de middag kregen we een warme maaltijd. Er werd o.a. vis geserveerd uit Bigi Pan zelf. De meeste vis die wordt verkocht op de markt in Nickerie komt uit Bigi Pan.
Rond 3u kregen we een rondleiding door Bigi Pan. Sergio bracht ons met de boot naar de andere kant van het meer. Ilse en Esther hadden pech. Ze zaten voor in de boot en vingen al het water op voor de rest achter ons.

Aan de andere kant van het meer zouden we vogels gaan kijken, genieten van de natuur en met een beetje geluk zouden we kaaimannen zien. Vogels zagen we genoeg. Ze houden alleen niet zo van camera’s want stilzitten konden ze niet. De foto’s die we hebben gemaakt zijn dus eigenlijk zoekplaatjes geworden. Maar de natuur (en de vogels) was erg mooi. Op de foto’s komt het niet zo over als in het echt. Eenmaal wat dieper in de mangrove zette Sergio de motor van de boot uit en stapte het water in. Toen hij zei dat dit een kaaiman gebiedje was verklaarde we hem voor gek. Waarom stap je in water waar kaaimannen zwemmen?! Maar ja, hij zou het wel weten.
Sergio duwde langzaam de boot vooruit en we moesten stil zijn. En ja!!! We zagen kaaimannen. Nou ja kaaimannen, de bovenkant van hun kop dan. Ook deze foto’s zijn zoekplaatjes geworden.
Na het kaaimannen spotten hebben we nog een stukje gevaren en wat vogels gezien. Na het genieten van de mooie natuur zijn we weer naar onze zwem plek gegaan en hebben we weer een modderbad gehouden.
Eenmaal terug bij het hutje hebben we “gedoucht” en hebben we daarna weer heerlijk gegeten. Vanavond stond zelf gevangen krab op het menu. De krab was best lekker alleen had ik niet echt het geduld om heel de krab te ontleden voordat we bij het vlees kwam. Achteraf gezien zijn we zo stom geweest om geen recepten te vragen aan Gerda. Goede reden om nog een keer terug te gaan.
Na het eten kwam het grappigste van de hele dag: We introduceerde een van de zonen van Gerda het spel Kingze (dat is een drankspel, voor de mensen die niet weten wat het is). Dit werd uiteindelijk hilarisch. Hij snapte er niks van, was geen goede spelletjes speler en de Borgoe (Surinaamse rum, bah bah!!) tikte aardig aan bij hem. Aangezien hij een oranje tuin broek aan had, had hij van ons de bijnaam "bajesklant " gekregen. Hij wist zelf niet wat dit inhield, wat het juist grappiger maakte.

Er was tijdens het Kingze nog wel even een moment met spanning. De eigenaar riep op een gegeven moment iets, de andere mannen (de zonen van Gerda) sprongen op en toen zagen we pas dat er een slang op een van de kajakken lag. Wij als toeristen meteen onze camera pakken maar de eigenaar keek wel erg serieus en we mochten niet echt dicht bij komen. (Anne en Ilse wilde wel dicht bij gaan kijken, ik vond het zelf wel prima op een afstandje!) Wat bleek nou: Het was een Labaria slang. Dit is een van de giftigste slangen in Suriname. Ze hebben de slang uiteindelijk gedood door vaak op zijn hoofd te slaan met van alles en nog wat. En toen kwam het foto moment. Ach, de slang staat tenminste wel op de foto.
Na een nachtje slapen (voor mij nu de hele nacht, want door de alcohol heb ik de hele nacht heerlijk geslapen) De rest had al ontbeten en was al lang met andere dingen bezig toen ik wakker werd. Zodra ik wakker werd, werd er door Gerda, brood met beleg, gekookte eieren, watermeloen en bakkabanas gebracht in mijn hangmat! Nou dit is pas het leven!

(bakabana: Dit zijn gebakken bananen met een soort beslag erom. Echt heel lekker!! )
Rond 10 uur gingen we nog een stukje varen met Sergio. Dit keer ging het minder soepel. De boot zat regelmatig vast in het ondiepe water, sloeg de motor wel eens af en probeerde Anne en Fleur de boot los te peddelen met slippers (het niveau van ons daalde met de minuut). Uiteindelijk zijn we toch maar terug gegaan naar het hutje. Hier konden we nog een keer genieten van het lekkere Surinaamse eten. Het eten was wel lekker, alleen omdat ik soms nogal een pitser kan zijn. (vooral qua vlees betreft) Heb ik grotendeels groente gegeten. De stukken kip met bot en vis met veel graatjes heb ik vaak maar laten liggen.

Na het eten moesten we helaas onze spullen alweer inpakken. Zo’n weekendje weg gaat toch sneller voorbij dan gedacht/gehoopt.
Op de terugvaart zagen we een kaaiman het water in duiken vanaf de oever. Dit was een mooi fotomoment geweest maar helaas, zo snel waren we niet. Het was wel leuk om zo’n beest in zijn geheel te hebben gezien en niet alleen de bovenkant van zijn kop.
De spannende verhalen over de vele muggen in Bigi Pan vallen een beetje tegen. In ons geval vallen ze mee gelukkig. Ik ben geen een keer gestoken terwijl een avondje op de tennisbaan voor wat meer rode bulten zorgt. Dat was dus geluk hebben.
Het was een erg leuk weekend samen met de andere meiden. We hebben veel gezien en gedaan en kijk alweer uit naar ons volgende trip(je): Curaçao!!!! Zondag vliegen we en hebben we lekker een week vakantie (we hebben het heel zwaar). De dag nadat we terug komen uit Curaçao is er in Nickerie een feestdag van het hindoestaanse geloof. Het is een kleurenfeest.

We hebben helaas nog steeds geen internet in het appartement. Hier balen we wel van want het is niet echt handig om elke keer naar de tennisbaan te moeten om te internetten. Lekker op je gemak skypen doe je daar niet. Hopelijk is het snel geregeld.
Zo, jullie zijn ook weer op de hoogte. Foto’s van het weekend heb ik toegevoegd.
Tot de volgende keer!! Bosie en brassa

Ik wil Ilse nog even bedanken, want ik heb dit reisverslag bijna zo goed als helemaal gekopieërd. (vooral omdat ik lui ben, maar ook omdat Ilse zelf heel mooi reisverslagen kan type.)

• 08 Maart 2014 - 00:04

Brigitte Snoek:

Fawaka Renate,
    Dacht al wat een bekend verslag, maar goed het blijft heel leuk om te lezen.
    Volgende week Curacao, dus geniet ervan.
    Ben benieuwd naar jullie avontuur.
    Tan Bun en bossie en brasa
    Brigitte

• 21 Maart 2014 - 21:55

Maarten Van Der Zanden:

Mooie verhalen Renate! Wat een ervaringen zeg. Ik ben een beetje jaloers :-)

Groetjes, Maarten