06-02-2014 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renate Knapen - WaarBenJij.nu 06-02-2014 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renate Knapen - WaarBenJij.nu

06-02-2014

Blijf op de hoogte en volg Renate

21 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Rond 6.45 waren we alweer wakker. Het regende nog steeds. Wat doet een Surinamer in de vroege ochtend: Lekker zwemmen in de rivier. Ondanks de regen was het water nog steeds niet koud. Na het zwemmen hebben we een normaal ontbijt gehad, gewoon lekker een paar boterhammen. Voor de ochtend stond een trip gepland: Een wandeling door de jungle. Maar omdat het nog steeds regende hebben ze hier nog even mee gewacht. Uiteindelijk, toen het een soort van droog was, gingen we toch de wandeling doen. Met de boot werden we naar de overkant van de rivier gebracht en moesten we daar de bossen in. Door de regen was het wat glad en hebben we meer de grond gezien dan de omgeving. Als je niet oplette was de kans wel erg groot dat je onderuit ging. Nelson ging met ons mee en vertelde ons regelmatig iets over de bomen en planten die we tegen kwamen. Ik weet niet meer precies de namen van de bomen, maar 2 bomen vond ik wel het leukste namelijk ‘’de lopende boom’’ dit was een boom die niet een stam had maar meer verschillende dunne stammen die de grond uitkwamen en boven de grond samen kwamen als een grote stam. Deze boom heette lopende boom omdat deze zichzelf kan verplaatsen. Als er bijvoorbeeld in het noorden meer zon is. Dan laat hij de stammen in het zuiden afsterven en groeit in het noorden nieuwe stammen aan. Waardoor deze boom zich door de tijd heen kan verplaasten. Nog een boom was ook heel mooi om te zien (geen idee meer hoe die heette) deze was ongeveer 50 meter hoog, 6 meter breed en hol van binnen. In deze boom was het warmer als op de andere plekken dus ging nelson eerst in de boom om te kijken of er geen slangen in waren gaan liggen. Dit was niet het geval dus konden we om de beurt in de boom kijken. Je kon vanuit de grond recht omhoog de lucht zien, want de boom was dus helemaal hol tot boven toe, dit was wel heel mooi om te zien.

Na ongeveer een wandeling van een uur gingen we terug naar de boot. Toen we terug kwamen op Knini Paati gingen we eten en moesten we helaas alweer vertrekken.
Gelukkig was het op de tocht terug droog en scheen de zon goed. We zijn onderweg nog over bij een kennis van Wim langs geweest. Dit was de echtgenoot van brigitte (een docent bij ons op school.) Ze zijn hier een vakantiehuisje aan het bouwen. Het was erg leuk om te zien waar ze gaan wonen. Bij het huisje waren we ook nog een kleine groene slang tegen gekomen.

Rond 17.30 uur waren we weer terug in Paramaribo.
Terug in het hotel was het dus de taak om de hotelsleutel te gaan zoeken! Iedereen begon zijn koffer te doorzoeken en drie keer raden wie de sleutel in de koffer had geduwd…… Ja hoor, ik was het zelf. (niet dat ik iets anders verwacht had).

In de avond zijn we met Wim naar een salsa club/lounge geweest. Dat is voor de mensen hier een echt avondje "stappen". Bij ons is alcohol echt wel een deel van de avond, maar dat is hier dus echt niet. Hier gaat het echt om een avondje dansen. En dat kunnen ze hier wel. Salsa dansen ziet er nog best makkelijk. Nou ja makkelijk, ze dansen het hier alsof het heel makkelijk is. Wij hadden al heel snel in de gaten dat we best veel lessen nodig zullen hebben voordat we een beetje salsa kunnen dansen. Het was wel een gezellige avond.