05-02-2014. 2 daagse trip naar Knini Paati - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renate Knapen - WaarBenJij.nu 05-02-2014. 2 daagse trip naar Knini Paati - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renate Knapen - WaarBenJij.nu

05-02-2014. 2 daagse trip naar Knini Paati

Blijf op de hoogte en volg Renate

21 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Deze 2 dagen hebben we onze eerste binnenlandse trip gemaakt. Dit had Wim geregeld.
Op de vroege dinsdag ochtend hadden we nog even stress om de hotelkamer sleutel. Deze waren we kwijt, geen idee waar hij was. Waarschijnlijk hadden we hem in onze haast ingepakt in een van onze koffers. Maar de Surinamers kennen geen stress en maakte zich ook niet erg veel zorgen om deze sleutel. Bij terugkomst in het hotel zouden we hem wel terug vinden zeiden ze.

Rond 7.00 uur werden we opgehaald door Wim. Op dit tijdstip is het al erg druk in Paramaribo. De kinderen gaan al naar school en is het verkeer een grote chaos. Je moet echt je ogen op de achterkant van je hoofd hebben zitten. Overal komt wel een scooter, motor, auto of een voetganger vandaan. Wat al helemaal wennen is voor ons is dat ze hier aan de linker kant van de weg rijden. Ik zou hier echt niet graag zelf autorijden. We hebben al verschillende keren gehad dat we de weg wilde oversteken, maar dan alsnog snel om moesten draaien omdat er toch ergens verkeer vandaan kwam.

Eerst moesten we ongeveer 3.5 uur rijden naar Atjoni. Dit is een klein plaatsje onder het grote Brokopondo stuwmeer. Verder dan Atjoni konden we ook niet rijden. Hier stopt namelijk de weg en moet je verder met een boot(je).
Het plaatsje Atjoni is niet bepaald groot. Het ligt aan het water, er staan een paar oude gebouwen en er lopen erg veel mensen rond. Aan de waterkant liggen veel gekleurde, houten bootjes. Hier moesten we onze bagage in leggen en proberen in te stappen zonder gelijk aan de andere kant van de boot weer in het water te vallen.
Vanaf Atjoni was het ongeveer 1 tot 1.5 uur varen naar Anaula. Hier ligt op een klein eilandje het “vakantie oord” Knini Paati. De tocht hiernaar toe was echt super. De natuur is super mooi hier!! Op de foto’s komt het niet over als hoe het in het echt is. Ook scheen de zon lekker en het was ongeveer 30 graden en met een beetje wind was het zeker goed te doen. Rond 11.30 – 12.00 uur kwamen we aan op Knini Paati.
De eigenaar van Knini Paati, Nelson, zorgt tijdens ons verblijf voor verschillende tripjes. Dinsdag zijn we bij aankomst eerst gaan zwemmen in de rivier. Wim wist precies waar we in de stroomversnelling konden zwemmen. De temperatuur van het water is hier haast hetzelfde dan een verwarmd zwembad bij ons. Na het zwemmen, wat wel echt lekker was met deze warmte, stond er eten klaar. Het eten bestond uit rijst met een soort tomatensoep achtige saus en kip met bot.

In de middag gingen we een dorpje bezoeken. Het was ongeveer 45 minuten varen hier naartoe. Dit dorpje, Goejaba, is het grootste dorp in het binnenland maar ook het grootste traditionele dorp van de binnenlanden van Suriname. Er wonen, als we Nelson mogen geloven, ongeveer 8000-10.000 mensen in dit dorp. Helaas mochten we vanwege het geloof van de bewoners geen foto’s maken. In het dorp geloven ze namelijk heel erg in geesten, met name geesten van hun overleden voorouders. Ook geloven ze dat al hun eigendommen een ziel hebben. Ze denken dat als we een foto van hun of hun spullen maken dat we de ziel hiervan meenemen in de foto. Dit willen ze niet. Ik heb maar 2 foto’s mogen maken: van hun schooltje en van een paar hutjes. Het was wel heel erg bijzonder om te zien hoe de mensen hier leven. Ze wassen zichzelf, hun kleren en hun kookspullen etc. in de rivier. Ze hebben hier kleine hutjes en leven met de spullen die ze hebben (niet erg veel dus). Er heerste wel een soort van rust over dit dorpje. Ook was het best schoon. Dit had ik eigenlijk niet verwacht. De mensen leefde hier ook van hun eigen geoogste voedsel. In het dorp is het ook normaal voor een man om meerdere vrouwen te hebben, en bij iedere vrouw verschillende kinderen te hebben, Zolang de man iedere vrouw maar hetzelfde geeft. Wat me ook opviel was dat sommige vrouwen zonder bovenkleding rondliepen en dit wel aan deden zodra ze ons zagen aankomen. In het dorp zagen we ook nog een hele blanke jongen, we hadden allemaal het vermoeden dat dit een albino was maar we hebben het maar aan niemand gevraagd.

Nadat we terug kwamen van het dorp zijn we weer gaan zwemmen in de rivier. Hierna hebben we onze hangmatten opgehangen, (ofja, Wim heeft ons laten zien hoe je de hangmatten op moet hangen) en toen hebben we nog even kunnen genieten van de natuur om ons heen in onze hangmat.
Om 19:00 was het al weer tijd om te eten. Het is wel erg wennen dat ze hier 2x per dag warm eten. Ik denk dat ik over 4 maanden de eerste maanden geen rijst meer kan zien.
Wim heeft ons ook nog even rondgeleid op het kleine eindlandje. In de avond stikt het van de kikkers/padden. Overal zag je ze rondspringen, kleine maar ook grote. En ook toen we goed rondkeken kwamen we ook een vogelspin tegen!
Na het eten stond er nog een tripje op het programma: Kaaimannen spotten. Dit wordt in het donker gedaan. Als je met een zaklamp rond schijnt en 2 rode ogen ziet, weet je dat daar een kaaiman zit. Wat een beetje jammer was, was dat het begon te regenen toe we in de boot stapte. Toch zijn we een klein stukje gaan varen maar begon het steeds harder te regen. We hebben een hele kleine kaaiman gezien maar toen zijn we toch maar weer terug gegaan vanwege het weer.

We sliepen in een soort van houten hut met daarin 6 bedden (met klamboe gelukkig). Het was ook een soort van open. De hut had wel een deur maar waar normaal ramen zitten zat nu een soort hor. Het heeft de hele nacht geregend (dit was duidelijk te horen op het golfplaten dak). Hierdoor had ik zelf heel slecht geslapen, maar het leek dat de andere er geen last van hadden.